- Praha
- PRO SECURITY SE
-
Benefity:
Klíčová pro udržení motivovaných zaměstnanců a nábor nových zaměstnanců, je firemní kultura. Firemní kultura a její definice je rozdílná pro každou společnost, protože každá společnost a její kultura jsou unikátní. Všeobecně můžeme říci, že se jedná o to, jak se zaměstnanci chovají uvnitř společnosti, jak pracují, čemu věří, jak vzájemně komunikují, jak se zaměstnanci do práce těší, přicházejí s novými nápady. A to nejen uvnitř společnosti, ale i navenek, například jak se zapojují do charitativních aktivit, jak o své společnosti hovoří.
Co je firemní kultura si povíme v našem článku, zaměříme se i na konkrétní prvky firemní kultury, typy firemní kultury a závěrem i na to, co se může stát, když není firemní kultura správně nastavená a vybudovaná.
Firemní kultura je důležitá pro vytvoření inspirativního pracovního prostředí, kde zaměstnanci budou pracovat rádi, budou výkonnější a společně budou společnost posouvat kupředu.
Firemní kultura a lidské zdroje jdou ruku v ruce, správná firemní kultura pomůže s náborem, uchazeči budou mít o společnost zájem, budou aktivně vyhledávat pracovní nabídky dané společnosti. Stávající zaměstnanci jsou pyšní na to, že ve společnosti pracují, nebudou mít důvod ze společnosti odejít.
S firemní kulturou úzce souvisí spokojenost zaměstnanců, které se věnujeme v našem dřívějším článku.
Aktuální nabídka práce |
Pro efektivně fungující firemní kulturu je důležitých několik prvků. Hlavní prvky firemní kultury tvoří:
Vize popisuje směr, kterým se chce firma vydat a dodává jí smysl. Mise je způsob, jakým se společnost chce dostat do ideálního stavu popsaném ve vizi. Hodnoty společnosti a tím i hodnoty firemní kultury jsou návodem, jak by se všichni zaměstnanci společnosti měli chovat, jak by měli přemýšlet, aby byly vize naplněny.
Když říkáme všichni zaměstnanci, myslíme všechny - firemní kultura začíná u vedení společnosti, které by beze zbytku mělo vizi, misi a hodnoty společnosti prezentovat, řídit se jimi a to tak, aby to všichni zaměstnanci viděli a rozuměli, co a proč vedení společnosti dělá. Jen motivovaní zaměstnanci pomohou vytvořit správnou firemní kulturu.
Podpořit výše uvedené může sdílení příběhu společnosti, její historie, překonané překážky, dosažené úspěchy. Příběh společnost může prezentovat interně pomocí vizuálního znázornění nebo navenek prostřednictvím PR kampaní. Zahrnutí osobních úspěchů zaměstnanců příběh společnosti jen podpoří.
Firemní jazyk, kterému rozumí jen zaměstnanci, způsob oblékání, rituály na pracovišti jakými může být pravidelné setkávání s vedením společnosti, oslavy narozenin, ale i způsoby vedení porad a následné sdílení informací se všemi zaměstnanci vytvářejí spojení, firemní kulturu.
Existuje mnoho způsobů, kterými vedení společnosti může získat zpětnou vazbu od svých zaměstnanců. Ať již anonymní box s možností vložit podnět. Nebo otevřená setkání vedení společnosti se zaměstnanci.
Je důležité usměrňovat očekávání zaměstnanců. Ne každý podnět, který sdělí, bude moci být realizován. Pokud však zaměstnanec dostane vysvětlení, proč jeho nápad nemůže být zaveden do praxe, nesníží to jeho snahu dále hledat možnosti zlepšení.
Vytvořit úspěšnou firemní kulturu, která přitahuje uchazeče, udrží vaše špičkové talenty a nastartuje vaše podnikání na cestě k úspěchu je běh na dlouhou trať. Je důležité mít podporu od vedení společnosti, které musí jít ostatním zaměstnancům příkladem. To je základ.
Kroky, které vám pomohou vybudovat firemní kulturu:
Již víme, že společnosti se silnou firemní kulturou jsou uchazeči o zaměstnání vyhledávané, protože uchazeči hledají stálou pozici a příležitost k osobnímu i profesnímu růstu. Firemní kultura podporuje pozitivní, strukturované pracovní prostředí, které pomáhá společnostem udržet krok v rychle se měnícím, silně konkurenčním prostředí a pomáhá dosáhnout stanovených ambiciózních cílů.
Pojďme si odpovědět otázku “Proč je důležité budovat firemní kulturu”. U společností, které mají silnou a stabilní firemní kulturu, případně u společností, které na firemní kultuře intenzivně pracují, vidíme:
Onboarding nových kolegů je snazší - ve společnosti spolupráce normální, novým kolegům je normální pomáhat, aby ve své roli mohli být úspěšní.
Je těžké a nezměřitelné určit přesný typ firemní kultury bez detailní znalosti posuzované společnosti. V teorii rozlišujeme čtyři typy firemní kultury.
Klanová, která je typická s vysokou mírou vnitřní svobody, založená na spolupráci a rozvoji lidí.
Klanová kultura, nazývaná také kultura spolupráce, je zaměřena hlavně na týmovou práci. V tomto typu kultury jsou v popředí vztahy, participace a firemní morálka. Na manažery se pohlíží jako na rádce a průvodce zaměstnanců. Tento typ firemní kultury je zaměřen na minimalizaci bariér mezi exekutivní úrovní a zaměstnanci. Klanová kultura je vysoce flexibilní.
Výhody klanové kultury jsou:
Nevýhody klanové kultury jsou:
Neformální se zaměřením na inovace a zákazníka společnosti, rozhodování je rychlé, nebojí se rizika.
Mnoho úspěšných startupů má tento typ firemní kultury. Vytváří podnikatelské prostředí na pracovišti, ve kterém jsou zaměstnanci povzbuzováni k riskování a inovacím. Tyto společnosti mají aspirační cíle a vize. Vždy hledají „další velký projekt“ a jsou připraveni riskovat.
Výhody neformální kultury jsou:
Nevýhody neformální kultury jsou:
Agresivně soutěživá se zaměřením na zákazníka, tlakem na výkon zaměstnanců.
V této firemní kultuře je hlavní prioritou konečný výsledek, spokojenost zákazníka a ziskovost společnosti. Přitahuje lidi, kteří jsou soutěživí a chtějí vyhrát. Ve společnost, kde převládá agresivně soutěživá firemní kultura jsou vedoucí zaměstnanci nároční a očekávají od zaměstnanců nadprůměrné výkony, a to často pod vysokým tlakem.
Výhody agresivně soutěživé firemní kultury jsou:
Nevýhody agresivně soutěživé firemní kultury jsou:
Hierarchická s nízkou mírou svobody a malou otevřeností, zaměřená na procesy, řád, kde je direktivní způsob řízení.
Hierarchická firemní kultura je kultura, která sleduje tradiční podnikovou strukturu, má několik úrovní řízení oddělujících vedoucí pracovníky a zaměstnance. Tento typ společnosti má specifický způsob, jak věci dělat, což může zahrnovat tradiční normy, jako je dress code a přísná pracovní doba. Společnost se zaměřuje na stabilitu a spolehlivost.
Výhody hierarchické kultury jsou:
Nevýhody hierarchické kultury jsou:
Každá ze společností má kousek z každého typu, kdy jeden typ firemní kultury bývá dominantní.
Aktuální nabídka práce |
Může se stát, že vedení společnosti snahu vybudovat firemní kulturu uchopí za špatný konec, nebo nechá všemu volný průběh, protože “když nebudeme zaměstnance řídit, budou spokojení”.
Následkem nesprávně vybudované firemní kultury je nespokojenost zaměstnanců, postupem času se snižuje jejich motivace, nepřináší nové myšlenky, dělají “jen” svou práci. Takový zaměstnanec nebude o společnosti hovořit pozitivně, informace se bude šířit dál mezi ostatní, se kterými se nespokojený zaměstnanec potkává. A z příběhu jednoho nespokojeného zaměstnance se může stát, že do takové společnosti odborníci nebudou chtít nastoupit, protože jim názor jednoho z nich bude stačit, aby si vytvořili obrázek.
Změna firemní kultury není snadná, ale není nereálná. Vše musí začínat u vedení společnosti, které vytvoří vize, misi a hodnoty společnosti, bude je sdílet se svými kolegy a striktně dodržovat. Dalšími kroky bude motivace zaměstnanců, naslouchat jim, předávat jim zpětnou vazbu, rozvíjet je.
Aktualizováno 9. dubna 2024
Pracovní portál JenPráce.cz provozuje